تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی، راهی برای حفاظت از محیط زیست

تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی، راهی برای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار

تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی، راهی برای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار

اگر می‌دانستید که برای ساخت هر ورق کاغذ چقدر از منابع طبیعی مانند چوب استفاده می‌شود، قطعاً در انتخاب کتاب‌هایی که می‌خوانید دقت بیشتری می‌کردید. واقعیت اینجاست که در طی چند سال گذشته، گرچه کتاب‌های الکترونیک رواج زیادی پیدا کرده‌اند اما به هرحال هنوز هم نتوانسته‌اند جای کتاب‌های چاپی را بگیرند. البته در این روزها، روش‌هایی مثل تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی نیز پا به میدان گذاشته‌اند که می‌توانند آسیب‌های محیط زیستی تولید کاغذ را کم کنند.

در این مقاله از وبسایت کپسیکو می‌خواهیم به فرآیند تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی بپردازیم و بگوییم که چگونه این فرآیند توانسته نیاز به قطع درختان برای تولید کاغذ را کاهش دهد. برای درک بهتر این موضوع، توصیه می‎‌کنیم به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی

کدام ضایعات کشاورزی در تولید کاغذ کاربرد دارند؟

یکی از بزرگترین خطراتی که سیاره ما را تهدید می‌کند، ضایعات و آشغال‌ها هستند. به همین جهت است که از روش‌های مختلف استفاده می‌شود تا این ضایعات را به چرخه مصرف برگرداند. اخیراً کاغذ از محل ضایعات کشاورزی تولید می‌شود تا هزینه‌هایی که چاپ کتاب کاغذی یا تولید کاغذ بسته بندی بر محیط زیست وارد می‌کند، کاهش یابد.

بعد از کاشت و برداشت برنج، گندم، ذرت و نیشکر، ضایعات فراوانی به دست می‌آید که می‌توانند در صنایع این چنینی مصرف شوند. مثلاً یکی از بزرگترین کارخانه‌های تولید دستمال کاغذی در جنوب کشور، جنب یک کارخانه تولید قند و نیشکر است.

تا پیش از کشف مزیت‌های این ضایعات، بیشتر آن‌ها سوزانده می‌شدند اما این اقدام منجر به آلودگی هوا و خاک می‌شد. با تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی، فرصت اشتغال برای افراد مختلف پدید می‌آید و از هدررفتن سرمایه‌ها جلوگیری خواهد شد.

چرا تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی اهمیت دارد؟

گفتیم که تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی می‌تواند فواید و مزایای زیادی داشته باشد اما دلایل اصلی اهمیت این قضیه، شامل موارد زیر است:

  • حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی
  • جلوگیری از آلودگی هوا(ناشی از قطع درختان)
  • اجتناب از انباشت ضایعات کشاورزی
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مثل دی اکسید کربن و دیگر گازهای مضر(ناشی از سوزاندن ضایعات کشاورزی)
  • کاهش هزینه‎‌های تولید کاغذ
  • در دسترس بودن مواد اولیه
  • ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای روستاییان و حاشیه نشینان

همین عوامل باعث شده که تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی اهمیتی دوچندان پیدا کند و به همین دلیل است که در طی سال‌های گذشته، این صنعت جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

اهمیت تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی

فرآیند تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی

وقتی که صحبت از تولید کاغذ به وسیله ضایعات کشاورزی می‌شود، باید پروسه‌ای سخت و پیچیده را در نظر گرفت که بخش‌های متعددی را درگیر می‌کند. فراموش نکنید که تک تک مراحل این فرآیند به دستگاه‌ها و ابزارهای خاص نیاز دارد. به طور کلی فرآیند تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی شامل مراحل زیر است:

  • در گام اول باید مواد اولیه جمع‌آوری شوند. به این ترتیب باید ضایعات محصولاتی مثل گندم، نیشکر، برنج، ذرت و الباقی محصولات گردآوری شوند.
  • دومین مرحله این است که ضایعات مزبور را به کارخانه‌های تولید کاغذ منتقل کرد. بعد از آن، ضایعات کشاروزی تحت تاثیر فرآیندهای شیمیایی و مکانیکی قرار می‌گیرند تا به خمیر اولیه کاغذ تبدیل شوند.
  • در گام سوم، خمیر به دست آمده از این الیاف کشاورزی روی سطحی صاف و یکدست گذاشته می‌شود تا به کمک فشار و حرارت به برگه‌های کاغذی تبدیل شوند.
  • چهارمین مرحله به خشک کردن کاغذ مربوط می‌شود. فراموش نکنید که ضایعات کشاورزی ممکن است سرشار از رطوبت باشند و در یک مرحله، نتوان تمام این رطوبت را برطرف کرد. به همین دلیل است که مرحله‌ای جداگانه به رفع رطوبت کاغذ اختصاص یافته است. به این ترتیب، کاغذ تولید شده مقاوم‌تر خواهد شد و به کیفیت استاندارد می‌رسد.
  • در گام نهایی نیز، کاغذ تولیدشده به دست مصرف کننده خواهد رسید تا برای تهیه مقوا، جعبه، کاغذ کتاب و دفتر استفاده شود.

وقتی که از ضایعات کشاورزی برای تولید کاغذ استفاده می‌شود، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد و مصرف آب و دیگر انرژی‌ها کاهش می‌یابد.

در کل این فرآیند، هیچ آسیبی به محیط زیست زده نمی‌شود و علاوه بر این، به رفع ضایعات نیز کمک خواهد شد. به همین دلیل است که باید تولید کاغذ از این مواد جدی‌تر گرفته شود.

 

مزایای تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی

در بخشی از این مقاله به دلایل اهمیت تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی اشاره کردیم و گفتیم که چرا این صنعت تا به این اندازه محبوب شده است. اما در صورتی که بخواهیم به بخش دیگری از مزایای آن اشاره کنیم، باید موارد زیر را نیز برشمریم:

  • کاغذ تولید شده از ضایعات کشاورزی ارزان‌تر است.(صنایعی که به جعبه، مقوا و کاغذ کم‌کیفیت‌تر احتیاج دارند، می‌توانند از چنین کاغذی بهره‌مند شوند و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.)
  • نیازی به بریدن درختان جهت تولید کاغذ نیست. به این ترتیب، علاوه بر حفظ فضای سبز، آلودگی هوا نیز کمتر خواهد شد.
  • ضایعات کشاورزی به وفور در دسترس هستند و به همین جهت، مشکلی از بابت تامین مواد اولیه کاغذ وجود ندارد.
  • برای کشاورزان و روستاییانی که مقادیر زیادی از این ضایعات را در اختیار دارند، فرصت‌های جدید شغلی ایجاد می‌کند.
  • مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و نیازی به صرف آب فراوان برای تولید کاغذ نیست.
  • صنعت کاغذسازی را متحول می‌سازد. تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی، روشی پایدار و همیشگی است که نیاز به کاغذ را برطرف می‌کند.

این مزیت‌ها باعث شده که در طی چند دهه گذشته این صنعت رشد فراوانی داشته باشد و کاغذهای تولید شده از ضایعات کشاورزی، هر روز کیفیت بالاتری پیدا کنند.فرایند تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی

کاغذ فلوتینگ از ضایعات کشاورزی: مزایا و کاربردها

سوالی که برای خیلی از خوانندگان مطرح می‌شود این است که کدام یک از کاغذهایی که به شکل روزمره با آن‌ها سر و کار داریم از ضایعات کشاورزی تهیه می‌شوند؟

یکی از مهمترین کاغذهای تولید شده از ضایعات کشاورزی، کاغذ فلوتینگ است که در صنعت بسته‌بندی جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر به لایه‌های میانی کارتن‌های موج‌دار نگاه کنید، متوجه کاغذی ضخیمی خواهید شد که همان کاغذ فلوتینگ است.

برخی از مهمترین ویژگی‌های کاغذ فلوتینگ شامل موارد زیر است:

  • ضخامت زیادی دارد.
  • کاملاً انعطاف پذیر است و به همین دلیل در صنایع مختلف کاربرد دارد.
  • در برابر ضربه و فشار، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • استحکام و دوام بالایی دارد.
  • قیمت ارزان و به‌صرفه‌ای دارد.
  • کنگره‌ای شکل است.
  • قدرت جذب آب توسط کاغذ فلوتینگ خیلی بالاست.
  • وزن سبکی دارد.

با توجه به این ویژگی‌ها، می‌توان حدس زد که کاغذ فلوتینگ چه مزیت‌ها و کاربردهایی دارد. اصلی‌ترین کاربرد کاغذ فلوتینگ، تولید کاغذ بسته‌بندی است. تمام بسته‌های پستی از این کاغذ بهره می‌برند و همچنین جعبه وسایل مختلف نیز از کاغذ فلوتینگ ساخته شده است.

اگر وسیله‌ای سنگین و حساس دارید که نیازمند بسته‌بندی دقیق است، حتما باید از کاغذ فلوتینگ استفاده کنید. نکته قابل ذکر دیگر در مورد این کاغذ، تولید فراوان و انبوه آن است. از آن‌جایی که برای تولید این کاغذ نیازی به قطع درختان جنگلی نیست، افزایش تولید آن اشکالی ندارد و می‌تواند بخش بزرگی از نیاز صنایع به کاغذ را برطرف کند.

کاغذ فلوتینگ خود به دو دسته تقسیم می‌شود: کاغذ فلوتینگ کاهی و شیمیایی.

این دو کاغذ همانطور که از نامشان نیز مشخص است از متریال مختلفی ساخته شده‌اند. مثلاً کاغذ فلوتینگ کاهی مشخصاً از مواد طبیعی مانند کاه، خمیر چوب و دیگر موارد ساخته شده است. این در حالیست که کاغذ فلوتینگ شیمیایی از انواع نشاسته صنعتی و مواد شیمیایی دیگر ساخته می‌شود.

مزیت‌های بیشمار کاغذ فلوتینگ باعث شده که یکی از انبوه‌ترین تولیدات کاغذی از ضایعات کشاورزی به این کاغذ مربوط باشد. تمام وسایلی که نیاز به بسته‌بندی دارند، ناچار به استفاده از کاغذ فلوتینگ هستند که مزیت‌های خود را در این‌باره ثابت کرده است.

کاغذ فلوتینگ از ضایعات کشاورزی

کاغذ لاینر از ضایعات کشاورزی: ویژگی ها و مزایای اقتصادی

یکی دیگر از کاغذهای ساخته شده از ضایعات کشاورزی، کاغذ لاینر یا کاغذ ایرانی است که ضخامت کمتری نسبت به فلوتینگ دارد اما از لحاظ کاربرد و مزایا، دست کمی از کاغذ فلوتینگ نخواهد داشت.

این کاغذ که بیشتر برای لایه بیرونی کاغذ بسته‌بندی استفاده می‎‌شود، دارای مقاومت و استحکام مناسبی است. علاوه بر این، جنس آن به گونه‌ای می‌باشد که کاملاً چاپ پذیر است. به همین دلیل اگر بخواهید روی بسته موردنظر، چیزی چاپ کنید(لوگو، نام برند یا…) بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

تولید کاغذ لاینر باعث کاهش هزینه‌های صنعت کاغذ شده است. واقعیت اینجاست که علاوه بر بسته بندی، می‌توان این کاغذ را در صنایع دیگری مثل چاپ نیز به کار برد. به همین دلیل است که مزیت‌های اقتصادی این کاغذ چشمگیر می‌باشد.

در تولید کاغذ لاینر از هیچگونه مواد افزودنی استفاده نشده و به همین دلیل، دوام و مقاومت خوبی دارد. علاوه بر این، رنگ‌بندی کاغذ لاینر متنوع است و دست مصرف کننده را برای انتخاب رنگ باز می‌گذارد.

گاهی مواقع، کاغذ لاینر با تست لاینر که نوع دیگری از کاغذ است، اشتباه گرفته می‌شود اما باید بدانید که این دو کاغذ تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند. برخی از مهمترین تفاوت‌های میان این دو کاغذ شامل موارد زیر است:

  • کاغذ لاینر یک لایه است که با مواد بازیافتی از ضایعات کشاورزی ساخته می‌شود. این در حالیست که کاغذ تست لاینر دو لایه است. لایه زیرین آن به طور 100 درصد از خمیر بازیافتی تولید شده و لایه رویی نیز از خمیر باکیفیت‌تری تهیه می‌شود.
  • معمولاً توصیه می‌شود که از کاغذ لاینر برای بسته بندی مواد خوراکی استفاده نشود و در صورت بهره برداری از این کاغذ، حتما تست سلامت و بهداشت آن صورت بگیرد؛ چرا که خطر ایجاد بوی بد یا مشکلات بهداشتی برای خوراکی وجود دارد. به همین دلیل است که معمولاً از این کاغذ در لایه‌های میانی کارتن‌های چند لایه استفاده می‌شود تا تماس مستقیم با مواد خوراکی نداشته باشد.
  • مقاومت سطحی کاغذ تست لاینر از کاغذ لاینر خیلی بالاتر است و چاپ پذیری بیشتری دارد.

در نهایت لازم به ذکر است که کاغذ تست لاینر از افزودنی‌هایی مثل نشاسته‌های صنعتی ساخته شده است. به همین دلیل، قدرت جذب آب این کاغذ بیشتر است.

به طور کلی، کاغذ لاینر می‌تواند بهترین گزینه برای مقاوم سازی کارتن‌های چند لایه باشد. بنابراین در صنعت بسته‌بندی کاربردهای زیادی خواهد داشت و هزینه‌ها را نیز کاهش خواهد داد.

کاغذ لاینر از ضایعات کشاورزی

سخن آخر

تولید کاغذ از ضایعات کشاورزی توانسته صنعت کاغذسازی را متحول سازد و دری جدید به روی این صنعت باز کند. برخی از تولیدکننده‌های کاغذ مانند تدارک صنعت کاغذ کرمان سال‌هاست که بهترین کاغذ را از ضایعات کشاورزی تولید می‌کنند. مجهز بودن به آخرین ماشین‌آلات و تجهیزات روز دنیا، باعث شده که کیفیت کاغذهای این گروه صنعتی همواره بالا باشد.

تدارک صنعت کاغذ کرمان از بهترین مواد شیمیایی برای خط تولید کاغذ خود استفاده می‌کند و سال‌هاست که نامی آشنا برای صنایع بسته‌بندی به حساب می‌آید. شما می‌توانید همین امروز با شرکت تماس گرفته و سفارش خود را نهایی کنید. برای اطلاع از خدمات و محصولات شرکت به منوی سایت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *